Suplementy dla osób starszych

Seniorzy są jedną z tych grup społecznych, która stosuje najwięcej leków i innych preparatów prozdrowotnych. Nie jest to nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak wiele problemów ze zdrowiem pojawia się wraz z wiekiem. Organizm staje się wówczas słabszy i potrzebuje lepszego wsparcia. Seniorzy narażeni są na różnego rodzaju choroby cywilizacyjne, w tym cukrzyca, miażdżyca i wiele innych. Poza tym w zasadzie u większości występują kłopoty ze stawami, które często przeradzają się w reumatyzm. Również stan kości się pogarsza, a u wielu osób starszych dochodzi do osteoporozy. Ponadto pojawiają się problemy z pamięcią i z układem krążenia, a odporność ulega osłabieniu. W związku z tym konieczne jest zadbanie o zdrowie seniora. Istnieje oczywiście wiele leków, które stosuje się w przypadku wszelkich schorzeń, aczkolwiek lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego warto sięgać regularnie po suplementy diety, które z jednej strony uchronią organizm przed chorobami, a z drugiej wesprą go podczas walki z nimi. 

Jakie suplementy należy przyjmować będąc seniorem? 

Między innymi różnego rodzaju kompleksy witamin i minerałów. To one odpowiadają za odporność organizmu i wspierają wiele jego funkcji. Jedną z niezbędnych substancji jest witamina B12, która bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek oraz DNA. Poza tym wspiera działanie układu nerwowego, poprawiając koncentrację i ułatwiając zapamiętywanie. Wraz z wiekiem poziom witaminy B12 w organizmie spada i może dochodzić do niedoborów, co spowodowane jest na przykład atrofią jelit, która prowadzi do zmniejszenia absorpcji składników odżywczych. Niedobory powodują między innymi uczucie ciągłego zmęczenia, brak apetytu i ogólne osłabienie, co u seniorów bywa jeszcze bardziej widoczne i uciążliwe. Należy więc przyjmować od 25 do 100 mg witaminy B12 w ciągu dnia. 

Kolejną niezbędną witamina dla osób starszych jest witamina D, zwana także „słoneczną”, gdyż nasz organizm w większości pozyskuje ją w kontakcie w promieniami słonecznymi. Latem jej poziom jest wyższy, jednakże jesienią i zimą należy sięgnąć po suplementy z jej udziałem, gdyż pełni ona szereg bardzo ważnych funkcji w organizmie. Witamina D przede wszystkim bierze udział w transportowaniu wapnia do krwiobiegu. Jest to niezwykle istotne, ponieważ nadmierna utrata wapnia z kości prowadzi do osteoporozy. U seniorów produkcja witaminy D ze słońca jest znacznie słabsza niż u osób młodych, dlatego suplementacja jest tu jeszcze ważniejsza. 

Bardzo ważną substancją w utrzymaniu zdrowia seniora jest także kolagen. Odpowiada on nie tylko za sprężystość skóry, ale także za prawidłowe funkcjonowanie stawów. Osoby starsze z reguły są dotknięte problemami w obrębie stawów, co powoduje silny ból i utrudnienia w poruszaniu się. Suplementowanie kolagenu pozwoli zachować stawy w dobrej kondycji, a dodatkowo wpłynie na odmłodzenie organizmu, co widoczne będzie zarówno na skórze, jak i w pracy narządów wewnętrznych. 

Nie można zapominać również o kwasach omega-3. Są to zdrowe tłuszcze, które stanowią jeden z najważniejszych składników usprawniających funkcjonowanie organizmu. Kwasy tłuszczowe omega-3 należy stosować codziennie zarówno w formie posiłku, jedząc produkty, które są w niego bogate, jak i w formie kapsułek. Tłuszcze te chronią układ krwionośny przed groźnymi chorobami takimi jak miażdżyca, a także zmniejszają ryzyko zawału serca. Poza tym korzystnie oddziałują one na układ nerwowy, gdyż pozwalają utrzymać pamięć w należytej kondycji. 

Seniorzy powinni pamiętać także o minerałach, w tym o wapniu czy magnezie. Oba wspierają pracę serca, ponieważ odpowiadają za skurcze mięśni. Wapń dodatkowo buduje kości, dlatego zapobiega powstawaniu osteoporozy. Magnez z kolei poprawia odporność i funkcjonowanie układu nerwowego, oddziałując na koncentrację i proces zapamiętywania. 

Ponadto warto włączyć do diety seniora również lecytynę, która buduje tkanki mózgu i otoczki mielinowe komórek układu nerwowego. Wspiera więc pamięć i koncentrację. Dodatkowo lecytyna wspomaga pracę wątroby, chroni żołądek, reguluje poziom cholesterolu i opóźnia procesy starzenia.