Suplementy wspierające długą karierę sportowca

 Uprawianie sportu dla jednych jest doraźną metodą na wyrzeźbienie sylwetki, dla innych zaś to sposób na życie. Istnieją osoby, które są związane ze sportem od wielu lat, a często nawet od dziecka. Nie zawsze muszą być to sportowcy zawodowi, w końcu niektórzy robią to hobbystycznie, dla relaksu. Niezależnie od tego, jakie są motywy regularnych treningów, należy pamiętać, iż niosą one ze sobą pewne zmiany w organizmie, między innymi zwiększone zapotrzebowanie na kalorie oraz na różnorodne substancje odżywcze. Spożywanie odpowiednich ilości kalorii nie jest trudne i nie wymaga nazbyt wielu obliczeń, ale substancje odżywcze to zupełnie inna kwestia. Trudno jest ich spożywać tyle, ile jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W związku z tym ich poziom warto uzupełnić poprzez suplementy diety, szczególnie jeżeli nasza kariera ze sportem jest długa.

Suplementy dla osób regularnie uprawiających sport

Osoby długotrwale związane z aktywnością fizyczną powinny zadbać o przyjmowanie preparatów, które wesprą ich organizm i wyeliminują ryzyko pojawiania się groźnych dla zdrowia niedoborów. W drugiej kolejności warto sięgnąć po suplementy, których zadaniem jest poprawa kondycji organizmu, a także wsparcie w budowaniu i utrzymaniu masy mięśniowej.

Tym, co powinno znaleźć się wśród suplementów dla osób uprawiających sport, jest między innymi witamina D3. Jest ona konieczna do przebiegu wielu procesów w organizmie, jednakże bardzo często występują jej niedobory, co spowodowane jest zmianami w naszym klimacie i występowaniem pór roku. Witamina D3 jest pozyskiwania między innymi w obecności promieni słonecznych, których jest znacznie mniej w okresie jesienno-zimowym. Niemniej jednak warto ją suplementować cały rok, szczególnie w starszym wieku, gdyż wówczas jej synteza znacząco spada. Substancja ta jest niezwykle ważna dla sportowców z uwagi na jej pozytywny wpływ na układ kostny. Witamina D3 jest odpowiedzialna za wchłanianie wapnia, czyli jednego z głównych minerałów budujących kości. Poza tym D3 jest także konieczna do syntezowania hormonów anabolicznych, co sprzyja budowaniu formy.

Drugim istotnym elementem w suplementacji dla doświadczonych sportowców jest przyjmowanie kwasów tłuszczowych Omega-3. Tłuszcze te wspierają układ krwionośny i sercowy, co jest niezwykle ważne przy sporcie, który w pewnym stopniu obciąża serce. Poza tym kwasy tłuszczowe omega-3 zapobiegają miażdżycy, a także wykazują działanie przeciwzapalne. 

Nie można zapominać również o witaminie C. Nie tylko odpowiada ona za utrzymanie prawidłowej odporności, ale także wspomaga funkcjonowanie stawów dzięki wzmaganiu syntezy kolagenu. Jego stosowanie pozwala uniknąć bólów w obrębie kolan oraz zaburzeń ruchomości stawów. 

Poza witaminami dobrze jest włączyć do swojej suplementacji preparaty wspomagające organizm w trakcie treningu oraz po wysiłku. Przykładem jest tu chociażby tyrozyna, która z jednej strony wspiera układ nerwowy, niwelując uczucie zmęczenia, a z drugiej ułatwia kontrolowanie apetytu. W połączeniu z kofeiną stanowi świetny preparat przedtrenignowy.

Doświadczeni sportowcy powinni też sięgać po beta-alaninę. Dzięki wpływowi na poziom karnozyny działa ona antyoksydacyjnie, dlatego zapobiega niszczeniu komórek przez wolne rodniki, a tym samym wpływa na utrzymanie organizmu w doskonałej kondycji przez wiele długich lat. Dodatkowo posiada ona właściwości erogeniczne, więc sprawdza się w  przypadku uprawiania sportów wytrzymałościowych. 

Jeżeli zależy nam na dalszym budowaniu masy mięśniowej i zachowaniu formy, warto stosować także kreatynę, BCAA  i NAC. Pierwsza substancja pomaga rozbudowywać mięśnie, a także poprawia wyniki sportowe. Aminokwasy BCAA z kolei chronią komórki mięśniowe przed rozpadem, dodają należytej energii i wspierają kondycję układu nerwowego. NAC, czyli cysteina w formie acetylowanej przede wszystkim potęguje syntezę glutationu, który ma za zadanie regenerować układ nerwowy i mięśniowy oraz chroni przed chorobami, w tym także przed powstaniem nowotworów.